, Nieuws voor professionals

'Koffie heeft geen invloed op alertheid'

Uitgegeven: 3 juni 2010 10:54
Laatst gewijzigd: 3 juni 2010 10:53

AMSTERDAM - Cafeïne stimuleert de hersenen niet en houdt ons niet langer wakker. Het idee dat je er na een kopje koffie weer een paar uur tegenaan kunt, wordt door recent Brits onderzoek naar het rijk der fabelen verwezen.

"We ondervinden geen enkel voordeel van het drinken van koffie", zegt de onderzoeksleider van de Universiteit van Bristol donderdag in The Telegraph. De bekende drang naar cafeïne is niets meer dan een verslavingsreactie van het lichaam.

Volgens de wetenschapper heeft zijn onderzoek op generlei manier uitgewezen dat de mensen die cafeïne nuttigden langer en beter konden doorwerken dan de groep testpersonen die een placebo kreeg.

Sterker, koffiedrinkers hebben de cafeïne nodig om het het zelfde niveau van alertheid tekomen als niet-koffiedrinkers.

"Je voelt misschien scherper, maar de cafeïne brengt je alleen maar terug in normale doen", aldus luidt het onderzoeksresultaat.

© NU.nl/Wilma Haan
Reageren? Ga naar NUjij.nl Mail/tip de redactie
Foto bij dit bericht? Stuur hem op! Zoek nieuws over dit onderwerp
Afdrukken


NUzakelijk, de app!

Volg het laatste nieuws via je smartphone

Bekijk ook de video.

App Store (Apple)

Android Market


nuzakelijk.nl is onderdeel van het netwerk van Sanoma Digital Group The Netherlands B.V.