, Nieuws voor professionals

Grote bedrijven matig actief op social media

Uitgegeven: 18 februari 2011 13:23
Laatst gewijzigd: 18 februari 2011 13:23

AMSTERDAM – Grote en middelgrote beursgenoteerde bedrijven zijn nog maar matig actief op Twitter, LinkedIn en Facebook. Wel is hun aanwezigheid op social media groeiende, concludeert Citigate First Financial vrijdag op basis van een onderzoek.

Volgens de onderzoekers ‘worstelen’ de bedrijven nog met het bepalen van een geschikte strategie. Ondernemingen vrezen voor een impact op de eenheid van de communicatie en het voortijdig uitlekken van belangrijke bedrijfsinformatie.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven met een notering aan de Midkap gemiddeld genomen terughoudender zijn op Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en Hyves dan AEX-bedrijven.

Twitter

De populairste social media onder de beursgenoteerde bedrijven zijn LinkedIn en Twitter. Zo’n 90 procent van de grote en middelgrote ondernemingen is actief op LinkedIn.

Ongeveer 80 procent van de AEX-bedrijven is daarnaast actief op Twitter, terwijl van de Midkap-bedrijven bijna de helft Twitter gebruikt.

Het overgrote deel van de bedrijven gebruikt het medium om te monitoren wat er over het bedrijf wordt getweet of om een of enkele keren per week van zich te laten horen. Van de Midkap-bedrijven heeft bijna de helft een Twitter-account.

Hyves

Ook is een ‘substantieel’ aantal bedrijven actief op Facebook of op een eigen YouTube-kanaal. Ook hier geldt dat AEX-bedrijven duidelijker aanwezig zijn dan de middelgrote bedrijven.

Het op Nederland gerichte Hyves is het minst populaire sociale medium. Hierop zijn middelgrote bedrijven wel actiever dan hun AEX-collega’s.

© NUzakelijk/Carlie van Tongeren
Reageer: Deel dit artikel via:
  0

Mail/tip de redactie Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Zoek nieuws over dit onderwerp Afdrukken
Volg NUzakelijk:


nuzakelijk.nl is onderdeel van het netwerk van Sanoma Digital Group The Netherlands B.V.