, Nieuws voor professionals

Topman presenteert het nieuwe Sony

Uitgegeven: 12 april 2012 09:14
Laatst gewijzigd: 12 april 2012 09:13

AMSTERDAM – Sony heeft bekendgemaakt hoe het bedrijf uit het slop moet worden getrokken. Camera’s, mobiel en gaming zijn belangrijk. Maar ook de tv-afdeling gaat op de schop en er zullen 10.000 banen verdwijnen.

Dat laat het bedrijf donderdag weten tijdens een persconferentie.

Sony heeft sinds 1 april een nieuwe CEO. Kazuo Hirai heeft het stokje overgenomen van Howard Stringer. Onder Hirai zullen er flink wat wijzigingen worden doorgevoerd die de afgelopen weken al enigszins belicht werden.

''Sony zal veranderen'', liet Hirai donderdag weten. Hij bevestigde dat er de komende twaalf maanden 10.000 banen, 6 procent van het totaal, zullen verdwijnen.

Focus

Door een focus op camera’s (digital imaging), mobiel en gaming moet het bedrijf weer winstgevend worden. Deze drie producttakken moeten in 2014 goed zijn voor 70 procent van de totale verkopen en 85 procent van de inkomsten.

Wat betreft camera’s wil Sony vooral nieuwe beeldtechnieken en lenzen ontwikkelen. Wat betreft gaming rekent het bedrijf op Playstation, waarbij Hirai nauw betrokken is geweest. Zo moet het Sony Entertainment Network (SEN) uitgebreid worden met bijvoorbeeld meer games en films.

Ook is het de bedoeling dat deze dienst uitgebreider beschikbaar komt op andere apparaten als tv’s en vooral smartphones. Daar is Sony overigens sinds kort al mee begonnen.

Tv-afdeling

Daarnaast gaat de noodlijdende tv-afdeling op de schop. Er zullen veel minder modellen op de markt gebracht worden. Nog dit jaar moet het aantal modellen met 40 procent verminderd worden.

Ook wil Hirai dat de tv-afdeling efficiënter gaat werken en zal Sony de beeld- en geluidkwaliteit verbeteren. Ten slotte richt het bedrijf zich op de ontwikkeling van nieuwe technieken als OLED en Crystal LED.

Winst

Het bedrijf hoopt naast in Europa, Azië en Noord-Amerika de komende jaren ook actiever te worden in opkomende markten. Volgens Hirai is daar nog veel te winnen.

Het bedrijf voorspelt voor 2012 een operationele winst van 1,7 miljard euro. Dit kan overigens netto nog wel uitkomen op een verlies omdat van dat cijfer nog geen belastingen afgetrokken zijn.

© NU.nl/Colin van Hoek

Trefwoorden

Reageer: Deel dit artikel via:

Mail/tip de redactie Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Zoek nieuws over dit onderwerp Afdrukken
Volg NUzakelijk:


nuzakelijk.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep