, Nieuws voor ondernemende mensen

Bedrijven groeien harder door social media

Uitgegeven: 15 mei 2012 15:27
Laatst gewijzigd: 15 mei 2012 15:29

AMSTERDAM - Bedrijven die zakelijk gebruik maken van social media groeien harder dan bedrijven die dat niet doen. Dat denkt 69 procent van 2700 ondervraagde bestuurders uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Millward Brown heeft in opdracht van Google zowel het gebruik van interne sociale platformen als het zakelijk gebruik van social media binnen bedrijven onderzocht. Daaruit blijkt dat maar liefst 45 procent denkt dat bedrijven het niet overleven als zij geen social media gebruiken.

Zeven op de tien bestuurders gelooft dat social media de strategie van de onderneming verandert.

Binnen bedrijven die op jaarbasis meer dan 10 procent groeien, geeft 81 procent aan dat social media aanzienlijke impact heeft op de groei. De helft van deze bedrijven zet social media in om de omzet te vergroten.

Gebruik

Ruim vier op de tien ondervraagden gebruikt social media voor het vinden van mensen, informatie of expertise. Ook samenwerken, delen van kennis en bouwen aan zakelijke relaties worden genoemd.

Bijna een derde van de Nederlandse werknemers die social media gebruiken, doen dat dagelijks voor zakelijke doeleinden. Ze denken 15 procent efficiënter te werken, doordat ze minder hoeven te mailen, reizen en vergaderen.

Werknemers

Bijna zeven op de tien denkt dankzij social media makkelijker goede werknemers aan te trekken en vast te houden. Frequente gebruikers van social media zijn meer tevreden met hun baan en zouden eerder hun werkgever aanbevelen dan niet-gebruikers.

Een groot percentage van de frequente gebruikers geeft aan recent een promotie gekregen, 86 procent tegenover 61 procent van de niet-gebruikers. Peter Kerkhof, hoogleraar costumer media aan de Universiteit van Amsterdam, verklaart dit verschijnsel door te stellen dat “je door sociale media beter je werk kan doen wat meer kans op promotie geeft”.

Jasper Maters van Google Enterprise noemt het gebruik van social media "een nieuwe manier van samenwerken, waardoor we efficiënter zijn en beter gebruik kunnen maken van de reeds bestaande kennis."

© NUzakelijk/Rikke van Geest

Trefwoorden

Reageer: Deel dit artikel via:

Mail/tip de redactie Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Zoek nieuws over dit onderwerp Afdrukken
Volg NUzakelijk:


nuzakelijk.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep