, Nieuws voor professionals

Verzamelen van e-mailadressen

Uitgegeven: 30 juli 2008 11:17
Laatst gewijzigd: 5 augustus 2008 13:16

Zonder e-mailadressen geen e-mailmarketing. Wat zijn de mogelijkheden om aan e-mailadressen te komen?

De beste manier om dit te doen is gebruik te maken van uw eigen klantenbestand. U kunt namelijk niet zomaar e-mailadressen uit de Telefoongids halen. Dat is bij wet verboden.

Ook mag u een door de jaren heen opgebouwd bestand niet blijven gebruiken. Dit tenzij u vooraf toestemming hebt gevraagd aan de ontvangers of tenzij sprake is van een bestaande klantrelatie. Als daar geen sprake van is, bent u bij gebruik van uw e-mailbestand in strijd met de Telecommunicatiewet.

Adressen kopen
U kunt een bestand met e-mailadressen kopen. U beschikt dan snel over een groot aantal adressen. Het is echter niet aan te bevelen, omdat er veel risico's aan verbonden zijn:

- de bestanden bevatten vaak adressen die verouderd, verzonnen of verzameld zijn via automatische zoeksystemen (en dus totaal niet van belang kunnen zijn voor úw product of dienst);

- er moet uitdrukkelijk aan u toestemming zijn verleend voor het gebruik van het e-mailadres. Bij aankoop van een adressenbestand hebt u die toestemming niet gekregen;

- In sommige gevallen kunnen e-mailadressen als persoonsgegevens aangemerkt worden. Dan loopt u het risico de regels van de Wet Bescherming Persoonsgegevens te overtreden.

Klantenbestand
Ronduit de beste manier is het opschonen, completeren en uitbreiden van uw eigen klantenbestand. Dat kunt u op de volgende manieren doen:

- loop eens goed na welke gegevens u al heeft, bijvoorbeeld door uw visitekaartjes te voorschijn te halen, of uw inbox met e-mails nog eens door te nemen;

- geef uw klanten via uw website de mogelijkheid om zich in te schrijven met hun e-mailadres. Maak het aantrekkelijker door gratis tips en advies aan te bieden, nieuwsbrieven en/of attenderingsmails voor nieuwe producten. Zorg er ook voor dat mensen zich te allen tijde kunnen uitschrijven (opt-out);

Reclame
- verwijs ook in de reclame-uitingen in de reguliere media, uw e-mails en uw facturen naar uw mailinglist;

- vraag uw (potentiële) klanten simpelweg om hun e-mailadres, bijvoorbeeld op een beurs, tijdens een gesprek, of via de telefoon;

- zorg ervoor dat het doorklikken het waard is voor uw klanten. Wilt u snel de beschikking hebben over veel e-mailadressen, dan doet een prijs als een gratis vakantie het altijd goed;

- adverteer en zet links in gespecialiseerde e-mail nieuwsbrieven van andere bedrijven;

Nieuwsbrief
- denk ook aan uw eigen e-mailnieuwsbrief. Op deze manier blijven mensen met uw business in contact. Voorwaarde is wel dat de nieuwsbrief inhoudelijk waardevol is. Bied dus niet alleen uw diensten en producten aan, maar verschaf ook handige tips, advies en andere informatie;

- kijk of u e-mail- en andere campagnes samen met andere bedrijven (met aanvullende diensten en/of producten) kunt doen, bijvoorbeeld door te adverteren in elkaars nieuwsbrieven. Of door mensen een aanbod te doen wanneer zij zich inschrijven voor iets van het andere bedrijf.

En begin meteen goed: verzamel niet alleen e-mailadressen, maar maak meteen een overzichtelijk klantenbestand, met indelingen in doelgroepen.

Let op!
Ook de mensen uit uw eigen klantenbestand moeten u toestemming hebben gegeven om per e-mail (door u) te worden benaderd.

© NUzakelijk/Froukje van der Linden
Reageren? Ga naar NUjij.nl Mail/tip de redactie
Foto bij dit bericht? Stuur hem op! Zoek nieuws over dit onderwerp
Afdrukken

nuzakelijk.nl is onderdeel van het netwerk van de ilse media groep bv. 2009