, Nieuws voor professionals

Back-to-basic-economie

Uitgegeven: 2 november 2011 08:54
Laatst gewijzigd: 2 november 2011 08:53

Het bruut uiteenspatten van de internetzeepbel, de gouden bergen en zwarte dalen van Silicon Valley, gelikte social media strategieën of de internationale kredietcrisis?

Door Ilse de Boer

Het is allemaal voorbij gegaan aan de meest pure vorm van handel drijven: gewoon op de markt. Al eeuwenlang komen vraag en aanbod hier op exact dezelfde manier samen.

Sinds maanden was ik laatst weer eens op de markt. Al kijkend en luisterend (en ok, ook kopend) realiseerde ik me dat dit de oudste vorm van handel is in zijn meest pure vorm: de back-to-basic-economie om het zo maar te zeggen. Compact samengepakt in een Amsterdamse straat. 

Ervoor staan en gaan

Op de markt sta je als geen ander voor je eigen product: je staat er simpelweg met je eigen handel in je eigen kraam. En gaat er hoogst persoonlijk voor.

Op deze markt is er letterlijk en figuurlijk geen ruimte voor dure consultants, strakke maatpakken en ivoren kantoortorens. Je laadt ’s ochtends vroeg je spullen uit, verkoopt ze en aan het eind van de dag is het gewoon weer inpakken en wegwezen.

Schreeuwen om aandacht

Wil je op de markt omzet draaien, dan zul je dus ook hoogst persoonlijk de aandacht van de passanten moeten trekken. Voor veel marktkoopmannen is het een kwestie van letterlijk schreeuwen om de aandacht van potentiële klanten.

En eigenlijk verschillen ze daarin nou ook weer niet zo heel veel van hun digitale ondernemerscollega’s, die dat op internet proberen met schreeuwerige banners.

Knollen of citroenen

Het aanbod ligt hier klaar op de kraam uit alle windstreken en uit alle categorieën. Van leggings tot limoenen en van verse vis tot romantische rozen: dit is de mini-economie pur sang.

’What you see is what you get’: weinig kans dat je je op deze markt knollen voor citroenen laat verkopen. Je kunt die citroenen (of knollen) tenslotte hoogst persoonlijk zelf keuren en kiezen.

Eigen prijsstrategie

Elke koopman hanteert zo zijn eigen prijsstrategie, en richt zich dus op zijn eigen doelgroep. De verbeten prijsvechter kan in zijn gigantische kraam, afgeladen met groenten en fruit, dankzij zijn minimale marge vlijmscherpe prijzen bieden. Veel voor weinig dus.

De exclusieve delicatessenkraam even verderop pakt het precies andersom aan. Weinig voor veel zullen we maar zeggen, maar wel van topkwaliteit. Het is maar net waar de klant zijn zuurverdiende euro’s aan uit wil geven.

Slim verleiden

De andere kraam met mediterrane tapas maakt slim gebruik van onze zintuigen om onder andere mij te verleiden. Met een vette knipoog laat de eigenaar mij zijn zelfgemaakte tapenade, pesto en tzatziki proeven. Op zijn dooie gemak en met een gerust hart.

Om het wachten te veraangenamen en handig tijdwinst te boeken, reikt hij alle wachtenden alvast wat te proeven aan. Geen straf dus, dat wachten. Slim.

Hoogstpersoonlijke service

Deze zelfbewuste ondernemer weet dat hij kwaliteit levert. Hij neemt graag de tijd voor elke klant en geeft ze alle aandacht. En ja, inderdaad: precies! Dat is nou echte persóónlijke service.

Deze slimme ondernemer weet namelijk ook dat als die klanten aan de beurt zijn, zij zijn kassa nog harder laten rinkelen. Want er zijn maar weinig klanten die – nog lekker likkebaardend en nasmikkelend - niet met méér bakjes naar huis gaan dan ze hadden gedacht.

Leermoment

Misschien kun jij als ondernemer ook nog iets leren van deze oerondernemers. Hoe presenteer jij jezelf bijvoorbeeld aan jouw afzetmarkt, en in welk prijssegment?

Hoe kun je je klanten nog beter bereiken, verleiden tot aankopen en nog beter van dienst zijn? Ga eens terug naar je basis, en laat je eens inspireren door deze back-to-basic economie!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en freelance hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl. Uiteraard is zij ook op Twitter te volgen via http://twitter.com/ilse_de_boer.

© NUzakelijk
Reageer: Deel dit artikel via:

Mail/tip de redactie Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Zoek nieuws over dit onderwerp Afdrukken

nuzakelijk.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep