, Nieuws voor ondernemende mensen

Ondernemen zonder oogkleppen

Uitgegeven: 7 maart 2012 09:07
Laatst gewijzigd: 7 maart 2012 09:40

Het is als ondernemer heel verleidelijk om te ondernemen vanuit je eigen ivoren toren: je zaak draait best goed, en je klanten zijn best tevreden.

Door Ilse de Boer

Toch kun je nog meer omzet uit de markt halen door met een frisse blik en zonder oogkleppen naar die markt én je eigen bedrijf te kijken.

Onlangs maakte ik op mijn persoonlijke Facebook-pagina een grapje over een groot landelijk vrouwenevenement. Dat grapje leverde een felle reactie op van een van mijn Facebook-vrienden.

“Dat ik niet zo denigrerend over deze vrouwen moest doen, want dat deze vrouwen echt gemiddeld Nederland vormden. Dat het soms wel eens goed is om uit de Ivoren Toren van de Amsterdamse binnenstad af te dalen. En dat meer mensen (en vooral marketeers) dat zouden moeten doen.”

Oogkleppen af

Oeps. Ook al was mijn opmerking als grapje bedoeld: hier had deze persoon wel degelijk een punt en zijn reactie zette me wel aan het denken.

Het is oh zo verleidelijk en makkelijk om als marketeer en natuurlijk ondernemer te denken volgens je eigen smaak en interesses, en vanuit jouw eigen zakelijke en persoonlijke omgeving.

Maar de werkelijkheid van het succesvol zakendoen speelt zich daar niet altijd af. Je moet er dus altijd voor waken om niet te gaan ondernemen met oogkleppen op. Je moet juist je blikveld open houden en nog beter: verbreden.

Weet wat er leeft

Als je contact met ‘het veld’ verliest, als je niet weet wat er speelt bij jouw doelgroep, dan ben je als ondernemer niet slim bezig. De ontwikkelingen gaan mede dankzij het internet en vooral de social media tegenwoordig razendsnel. Het is cruciaal om je te blijven verdiepen in je doelgroep, en vinger aan de pols te blijven houden.

Weet dan ook wat er leeft in je branche. Bezoek beurzen en andere vakevenementen. Lees vakbladen en andere interessante tijdschriften, zodat je ook weet wat er verder voor ontwikkelingen zijn in de maatschappij en op het gebied van ondernemen.

Vinger aan de pols

Weet wie je klanten zijn. Zoek je klanten en leveranciers op en vraag dóór over hun ervaringen met jouw bedrijf. Wat valt er bijvoorbeeld te verbeteren aan je dienstverlening? Sta oprecht open voor hun wensen en kritiek, en betrek hen bij je producten en je diensten.

Alleen dan kun je ervoor zorgen dat je tevreden klanten houdt. Bovendien: er is geen betere en goedkopere reclame voor je bedrijf dan (gratis!) mond-tot-mondreclame door al die tevreden klanten!

Verfrissende blik

Praat eens persoonlijk bij met je andere zakelijke contacten, en dat hoeft echt helemaal niet iemand uit je eigen branche te zijn. Zo’n profielpagina op bijvoorbeeld Linked-in heb je tenslotte niet voor niets. Nodig die contacten eens uit voor een kop koffie, en wissel eens visies en ervaringen uit.

De frisse blik van een buitenstaander kan tenslotte soms heel verfrissend zijn. En wie weet komt die ander met een idee dat je zelf nooit zou hebben verzonnen.

Scherp blijven

De markt en vooral je doelgroep verandert constant. Wil je geen terrein verliezen aan je concurrent, dan zul je scherp en alert moeten blijven. Alleen door je ogen en oren open te houden kun je accuraat inspelen op de vraag, en kan jouw onderneming het juiste antwoord bieden.

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en houdt als nieuwsgierige ondernemer scherp vinger aan de pols over wat er zoal gebeurt in de wereld. Uiteraard is zij ook op Twitter te volgen.

© NUzakelijk
Reageer: Deel dit artikel via:

Mail/tip de redactie Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Zoek nieuws over dit onderwerp Afdrukken

nuzakelijk.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep