, Nieuws voor ondernemende mensen
Gepubliceerd: 
Laatst gewijzigd: 
29 oktober 2012 10:05
29 oktober 2012 10:05

Crowdfunding groeit naar 300 miljoen euro

AMSTERDAM – Crowdfunding groeit sterk in Europa. Afgelopen jaar is er meer dan 300 miljoen euro opgehaald via ruim 200 platformen. Dat aantal zal dit jaar toenemen met 50 procent.

Dat blijkt maandag uit het onderzoek ‘A Framework for European Crowdfunding’. Via online platforms voor crowdfunding kan een breed publiek geld investeren in een project of bedrijf.

“Een jaar eerder lag het totaalbedrag nog tussen de 150 en 200 miljoen euro”, laat onderzoeker Ronald Kleverlaan weten. “Dat is dus bijna een verdubbeling.”

De makers van het rapport pleiten voor een Europees beleid rond crowdfunding. Dat bestaat nu nog niet, maar is nodig om “wereldwijd concurrerend te blijven”. Het beleid moet zich op drie pijlers baseren: wet- en regelgeving, educatie en onderzoek.

“We vrezen beperkte toekomstige groei voor crowdfunding, als er niets verandert”, aldus Kleverlaan. “Platformen moeten zich nu in allerlei bochten wringen om aan de regelgeving te voldoen en er is een flink grijs gebied.”

Investering

In veel landen mogen de investeringen maximaal 100.000 euro belopen, in Nederland is dit vijf miljoen euro. “We willen dat dit overal vijf miljoen wordt”, vertelt Kleverlaan. “Daarnaast willen we dat het onder bepaalde voorwaarden mogelijk wordt zonder banklicentie te opereren en dat aandelen makkelijker verhandelbaar worden.”

Crowdfundingplatformen hebben onder meer te maken met fraude, of eigenlijk de perceptie van fraude. “Het gebeurt vrijwel niet, want er wordt vooral gebruikgemaakt van eigen netwerken en die licht je niet op natuurlijk. Maar doordat er geen goede wetgeving is rond crowdfunding, bestaat het beeld dat het fraudegevoelig is.”

Waardering

Andere zaken waar crowdfunding in de praktijk tegenaan loopt, zijn onder meer het vaststellen van waarderingen en de communicatie na een investering.

Naast dat er een Europees beleid moet komen, vinden de onderzoekers dat er meer voorlichting moet komen. Kleverlaan schat dat crowdfunding nu slechts onder een paar procent van de bevolking bekend is.

Door: NUzakelijk/Marijke Verhaar
  • Deel:

NUzakelijk.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep