, Nieuws voor professionals

Leiderschap in vier A's (zakenboek)

Uitgegeven: 24 februari 2012 11:28
Laatst gewijzigd: 2 maart 2012 12:37

AMSTERDAM – De top in bedrijven staat door de crisis steeds meer onder druk. Dat vraagt om een nieuwe manier van leidinggeven volgens ‘bedrijvensleutelaar’ Menno Molendijk. Vier vragen aan de auteur van ‘Leiderschap op een A4’tje’.

Waarom dit boek?

“Er is ander leiderschap nodig dan we gewend zijn. Zeker nu, tijdens de crisis. Inderdaad, er bestaan al stapels boeken over leiderschap. Die liggen ongelezen op de nachtkastjes van managers en dat is zonde. Managers nemen niet de tijd om boeken van 200 pagina’s vol tekst te lezen. Dit boek is anders: je kunt het op elke willekeurige bladzijde openslaan en lezen.”

Wat zijn de vier A’s voor leiderschap?

“Een leider moet Aansluiten bij zijn werknemers, goede Afspraken met hen maken, mensen daarop durven Aanspreken en Afrekenen. Die laatste heeft een negatieve klank, maar is ook positief bedoeld: je complimenteert en beloont mensen voor hun werk.”

“De moeilijkste A is Afspraken maken, ook al lijkt die eenvoudig. Aan een goede afspraak is luisteren voorafgegaan. Een eenzijdige afspraak is geen afspraak, maar een bevel. Het gaat over het delen van een gemeenschappelijk doel.”

“Het is een proces dat je als leider samen met de mensen met wie je werkt door moet. Ik heb geen roze bril op; ik weet dat er verschillende belangen spelen. Leiderschap veranderen is geen kwestie van ‘dat doen we even’, maar een klus van de lange adem.”

Wat is de meest gemaakte fout van managers?

“In mijn ogen zijn er drie essentiële fouten die managers maken. No Go 1 is het strikt scheiden van denk- en doewerk. No Go 2 is de manier waarop management teams ideeën doorgeven: topdown of cascaderen - als er één woord is waar ik een hekel aan heb, is het dat wel. De boodschap komt totaal verwrongen aan op de werkvloer. No Go 3 is de hiërarchische piramidevorm waarin bedrijven zijn ingericht. Als je piramides bouwt, krijg je mummies.”

“Hoe het wel moet? Bedrijven moeten zich anders organiseren. Minder strikte functieomschrijvingen. Je kunt veel beter mensen uit verschillende lagen bij elkaar zetten rondom thema’s. Zo krijg je sociale innovatie en engagement. Ik zie het zelfs zo voor me: de nieuwe CEO wordt Chief Engagement Officer.”

In het boek staan diverse uitspraken van bekende mensen. Wat is je favoriete quote?

“‘There’s enough for everybody’s need, not enough for everybody’s greed’ van Mahatma Ghandi. Ik vind het een mooi uitgangspunt om te kijken vanuit overvloed en niet vanuit schaarste; vanuit het glas dat halfvol is in plaats van halfleeg.”

“Ik heb me laten inspireren door wijsheden uit het oosten. Boeken uit het oosten zijn veel dunner en kleiner; ze beperken zich tot de essentie. In dit boek probeer ik een brug te slaan door spirituele boodschappen uit het oosten te verbinden met mijn ervaringen in de westerse maatschappij.”

Het boek ‘Leiderschap op een A4’tje’ is in februari verschenen bij uitgeverij AW Bruna.

Meer zakenboeken

© NUzakelijk/Carlie van Tongeren

Trefwoorden

Reageer: Deel dit artikel via:

Mail/tip de redactie Foto bij dit bericht? Stuur hem op!
Zoek nieuws over dit onderwerp Afdrukken
Volg NUzakelijk:


nuzakelijk.nl is onderdeel van de Sanoma Media Netherlands groep